Monday, February 14, 2011

Kisah Pertemuan 3 sahabat…..



Kisah kami  bermula apabila aku dan muaz mula berkawan…..first time Kami berkawan kerana bapa kami berkawan rapat…So aku ada geng laa nak pergi yaman….Soronok gak laa ada geng g yaman sebab bahasa arab 1 patah perkataan  pun aku x tau…Tapi lain pula pada si muaz niew….Diew x kisah laa bab2 arab niew..sebab sebelum niew dia belajar dekat mesir….al-azhar katakan….Confim2 la arab diew cairnyew…


Apabila sampai jew di yaman…pehh sejuk dye macam Disney land kot…Sebab  time aku dgn muaz niew sampai jew. time tuu yaman musim sejuk…Hmm lepas tuu kite org buat urusan dalam airport…agak susah laa sikit tapi Alhamdulillah selesai dan tak ada masaalah sepanjang buat urusan di airport..amin…



Asal nye kami datang 12 orang..masing2 ade penyambut tersendiri..member2 dan sanak saudara dia orang laa  kowt..Aku dan muaz pula disambut oleh abg khalid…Aku x kenal pun abg khalid tuu tapi si ayah muaz niew kenal…..So  aku pun keluar dari aiport sana’a dgn muaz dan abg khalid niew….Tiba2 abg khalid hilang….ntah ke mana hilang nye bro tu..aku dah cuak arr sapa nak tolong kita org niew….Dalam keadaan cuak tu..ade sorang pelajar lama di sini suruh kite orang tunggu di tempat parking kereta..kite orang pon lepak la menunggu ape nasib seterus nye..tunggu punye tunggu datang la sorang mamat ni..nama dye qassim al-abasi…Diew niew lagi power..student dari kipsas…..si qasim niew pun tak ada org nak ambil…So kita org bertiga pun lepak sambil berta’ruf di tmpat parking airport…


Tetibe ada pelajar malaysia tegur kita org…yang di kenali sebagai amang…diew dah lama belajar kat sini,antara pelajar terpenting di PERMAYA…Diew pun tanya kat kita org  “tak ada orang nak ambil korang kew….Kita org pun jawab “tak ada”..so diew pun tolong angkat barang2 kita orang nie dan bawa kita orang ke rumah PERMAYA(persatuan pelajar malaysia n yaman)lepas tu kita orang  pun tumpang tidor di situ untuk 1 malam…(mlM pertame kot) belom sempat melelap kan mata terdengar laungan misteri..kami pun tertanye?..

aku: dah azan kew tu?...
Qasim:eh itu baru intro laa..bkn azan..
Muaz: boleh tido lagi nie.

Padahal dah azan suboh…maklom lah kite orang kan orang baru..mane tahu ape kite orang pon teros kan tido..sampai lah pkol 11 pg..kebetulan hari jumaat pulak..ape lagi kelam kabut la nak bersiap g masjid..yang muaz ni boleh plak ddok dalam bilik air lame2..buat ape tah..mandi wajib kot..apabila semua dah siap kite kami pon keluar mencari masjid..suara orang khutbah dah dengar tp masjid nye x taw kat mana ..ha sudah la…cari punye cari sebelah rumah je masjid nye..kenape la bangang sangat kite orang ni…hahah


Selepas solat jumaat perut kami terase lapar..nak beli makann sume ade duit dolar duit riyal sorang pon x ade..xpela ape2 hal balek PERMAYA dulu..aku muaz dan qassim tanye la senior yang berdekatan untuk tukar duit…kita orang keluar bersama  iqbal,iqbal niew adalah orang terpenting di permaya jugak sama macam si amang tu…..diew laa yang tolong kita orang pergi ke tempat money changer….tapi semua kedai tutup sebab yaman niew pelik sikit bila hari jumaat jew confirm2  banyak kedai tutup….lepas asar baru dia org nak bukak..(mcm x nak berniaga jew).huhu Sampai maghrib baru laa dapat tukar duit…..itu pun penat mencari tempat money changer tuu…Kita orang pun pelik arr asl duit yaman niew besar dari duit malaysia,,,,aku dan muaz pun tukar duit 50 dolar…dapat 12 ribu kowt..pehh bnyk tuu..rasa macam dah jadi jutawan pulak.time tuu kita org tak tahu pun nilai2 duit yaman niew..

                                 Niew laa bentuk duit yaman


Lepas tukar duit,apa lagi kita orang pun g makan nasi mandy (nasi ayam)apabila dah selesai  masing2 dah kenyang aku nak bayar,boleh pulak si qassim niew nak bayar gak..so aku n qassim pun berebut laa nak bayar….tapi aku pelik arr,muaz leh lak duk relax jew sambil makan ayam..last2 aku beralah jugak..… kite org keluar dari kedai tuu dan balik….

apabila lewat malam, time nak tido kita orang pun bersembang2  kosong….Boleh pulak si qassim niew bukak  cerita bab nk balik mesia..kalau setakat sembang balek mesia tu tak pew lagi ni sembang pasal kawen..maklom la orang dah berumor kan..hehe.. baru jew 2 hari sampai dah nak cerita bab2 khawin dan balik mesia belum lagi setahun.wakakaka pelik n kelakar pun ada,selepas kami seronok bersembang,kite org pun terlena dibuai mimpi2 indah…


.to be continue….
.(takamizu sakura)

.


No comments:

Post a Comment