Tuesday, February 15, 2011

Kisah pertemuan 3 sahabat(part 2)



Pada keesokan hari nyew…..kita orang pun keluar untuk buat cop polis bersama abg khalid….ingat tak abg khalid tu sapa…bro yang hilang time  kat airport tuu..huhu..ok back to story…kite org pun keluar dari permaya n pergi cop polis bersama abg khalid….sampai jew di balai polis tuu kite org pun masuk dalam balai polis ….pehh dah macam pasar kowt dalam balai polis tuu…lepas tuu kita orang pun serah kan passport n duit  sikit kat abg khalid..biar abg khalid yang settle kan  semua….bagi abg khalid benda tuu  kacang  jew sebab diew dah lama dah kat yaman niew..huhu

Apabila  selesai jew  cop polis niew kita org pun pergi buat urusan bank…sebab syarat nak masuk university kene  ada akaun bank dekat yaman niew…(entah pape tah syarat dekat  yaman niew huhu) pelik2..ingat kan urusan di bank yaman niew macam urusan dekat  malaysia so senang ar  sikit tapi pehh payah gila….naik turun2 kalau ada lift x pew lagi ..last2 aku dah pening aku lepak jew laa dekat kerusi biar orang lama(abg khalid) dan qassim al-abasi(kipsas) n muaz (al-azhar)settle kan…….dalam 1 jam lebih baru arr settle semua tuu…huhu niew kalau kat malaysia sekejap jew….entah pape sistem arab niew..pening3…

apabila time kita orang nak balik abg khalid pun berpesan arr kat kita orang jangan selalu keluar sebab takut ada pape masaalah dengan polis…huhu...Kita orang pun balik terus  ke rumah PERMAYA…masing2 baring sebab letih dgn urusan di yaman niew..huhu…lepas baring jew dalam 1 jam atau 2 jam cam tuu arr kita orang pun kuar g masjid untuk menunaikan solat mahgrib…

.lepas sembahyang kita orang  pun g jalan2…tiba2 aku ternampak kedai shisha….ak pun cakap arr dgn qassim…

aku:wei qassim kedai shisha tu….nanti2 kite lepak sini nak x?
qassim:aku ok jew…

lepas tuu  kami pun meneruskan per jalanan kami sambil menikmati keindahan di dairy(nama kawasan)…hahha mula 2 sampai cantik laa lugak tapi dah lama ….mcam cantik wakkkakka….sambil2 menikmati keindahan di dairy tiba2 kita orang nampak polis di depan citymart(pasarraya)….aku pun bercakap dgn qasssim…

 aku:weii qassim ko ingat x apa abg khalid psan…. jgn keluar                     selalu takut ada masaalah dgn polis…
qassim:ye arr….aku ingat kowt…dah2, jom patah balik…kite dah                arr x dew visa..huhu

hahah time niew kita orang memang  cuak gila ar….bila ingat kan balik mcm kelakar jew…..padehal polis tuu sebenarnyew lepak jew kat situ sampai sekarang niw pun kalau pergi kat depan citymart  ada lagi polis tuu..hahha kelakar2…

lepas tuu kita orang pun pergi masjid  dan sembahyang  isyak,lepas  sembahyang ,kita  orang pun  balik ke PERMAYA,

macam biasa laa sembang2 kosong ..malam itu hari qassim bukak cerita bab khawin n balik mesia ..kali niew lain  pulak diew cerita bab kawan2 dia yang bermasaalah kat malaysia…mula2 aku pun dengar arr si qassim niew bercerita…yang si muaz niew boleh pulak  tido awal,so aku  pun kene laa teman si qassim nie…lama kelamaan aku pun ngantok,aku pun baring sambil mendengar cerita qassim miew..padahal aku dah x larat nak dengan diew niew cerita..huhu nak sound x leh sebab baru kenal….so layan jew laa….last2 diew pun habis bercerita..pehh selamat aku……lepas jew qassim  habis cerita x sampai 10 second aku pun lelap kan mata…. penat x penat arr , tak  sampai 10 second aku dah tido wakakaka…


pada keesokan nyew  kami pun  pergi temankan  si qassim  niew untuk call kawan diew yang ada di sana’a yamen..selepas selesai call kita orang pun balik ke PERMAYA untuk menunggu kawan si qassim niew….akhirnyew kawan si qassim pun sampai……nama nyew sayuti,diew niew bekas  belajar di kipsas bersama2  dgn si qassim  niew ,aku bajet qassim dgn sayuti  niew orang terpentiing dalam kipsas n b.arabic(bajet jew)…ok back to story,aku pun  cuak gak arr mana la tau si sayuti  niew ajak si qassim  duduk serumah dengan diew kew..sembang punya sembang last2  sayuti  pun ajak kita orang pergi k sakan  abu luhum(hostel university)..kita orang pun pergi laa sakan abu luhum tu bersama2 qassim..sampai je salam bilik sakan tuu kita orang pun berkenal2 dengan seorang mamat niew….

Mamat niew kawan  n roommate si sayuti…nama nyew muntazar bin arif johor ,kire mula2 aku nmpak diew niew ,pehh macam  orang2 mutaw’ek(orang2 alim),dengan jambang nyew dgn kemas nyew..huu lepas tu kami pun ber sesi ta’aruf,yg bst nyew muntazar niew….diew peramah dengan semua orang kire best arr lepak n sembang dengan diew niw huhuhu,,lepas kita orang puas lepak dekat sakan abu luhum,,kita orang  pun balik` ke  PERMAYA dan beristirehat sebab kita penat berjalan 1 hari niew..penat sebab teman kan qassim  pergi  call kawan diew n penat sebab  pergi jalan ke abu luhum.huhuhu..

ok laa kawan2 sekarang niew pun dah penat menulis niew kite jumpa di part 3 ok,dalam part 3 niew aku akan cerita kan bagaimana aku belajar bercakap bahasa arab, perkataan pertama bahasa arab yang aku dapat dan  kelakar nyew  time  aku belajar bahasa arab..so nanti kite berjumpa dalam part 3 ok….

To be continue
(takamizu sakura)

No comments:

Post a Comment